Tips för bättre sömn

8 tips för bättre sömn

Sömn är en av våra mest grundläggande behov och oerhört viktig för att kroppen ska fungera som den ska. När vi sover laddar kroppen och hjärnan om för att orka med en ny dag.

De flesta av oss har någon gång i livet problem med sömnen och inte blir det bättre i det hektiska samhället vi lever i idag och det faktum att vi alltid är uppkopplade och anträffbara. Tv, datorer, Ipads och mobiltelefoner gör det svårt för våra hjärnor att varva ner.

Här har jag samlat några enkla och effektiva tips för dig som vill sova bättre. Tveka inte att höra av dig till mig om du vill veta mer om hur du kan förbättra din sömn.

Skapa ett trivsamt sovrum
med en skön säng, gärna lite lägre temperatur och mörka gardiner.

Lägg dig i tid
Mät ut hur mycket sömn du behöver utifrån den tid du ska gå upp och försök att lägga dig vid samma tidpunkt, åtminstone på vardagarna.

Undvik koffein
Drick inga drycker som innehåller koffein innan sängdags då det stör kroppens produktion av sömnhormonerna och istället har motsatt effekt.

Blått ljus stör våra sömnhormoner
Lägg ifrån dig iPad, dator och mobiltelefon en stund innan sängdags och lämna dem i ett annat rum om möjligt när du ska sova.

Ge kroppen tid att varva ner
Undvik uppslukande tv-program, spel eller andra stressande aktiviteter innan sängdags och plocka istället fram en god bok, lös korsord eller annan lugn aktivitet så att kroppen hinner varva ner.

Stressa ner
Stress är en anledning till att många sover dåligt. Antingen på grund av en allt för hektisk dag, att man ligger och grubblar, känner ångest eller att man helt enkelt har svårt att varva ner. Ett effektivt sätt att minska stress är med motion. Motion minskar bildningen av stresshormoner och gör oss mer stresståliga. Gå gärna en promenad eller någon annan lugnare aktivitet innan sängdags för att rensa hjärnan. Att utföra aktiviteter med högre intensitet har också fantastiska effekter, så länge de inte utförs i samband med sängdags. Kroppen behöver tid att varva ner!

Sovrummet är ingen arbetsplats
Koppla ihop sovrummet med att sova och inte med tv-soffa eller arbetsplats för datorn. Det gäller även mailen, inget kollande av mailet i sovrummet.

Undvik stora måltider innan sängdags
Försök istället att äta sista stora måltiden ett par timmar innan läggdags. Samma gäller dricka, dricker man mycket innan det är dags att sova är risken stor att du vaknar på natten och behöver gå på toaletten.

FÅ YOURMINDSHIFTS NYHETSBREV